Wereldwaterworkshop [WWW]

logo kleurWerkvorm: workshop
Duur: 2 lesuren
Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad (alle richtingen)
Locatie: op school
Organisatie: Bevrijde Wereld
Omschrijving: Deze workshop werd ontwikkeld in het kader van de Loop Naar De Pomp?! Campagne. Via info en opdrachten krijgen de leerlingen inzicht in de waterproblematiek wereldwijd, krijgen ze een idee hoe Bevrijde Wereld en haar partners in het Zuiden werken, en vormen ze een mening over hun eigen waterverbruik en hoe we kunnen samenwerken om tot oplossingen te komen. Op het spelbord staat een Afrikaans dorp. Jongeren en voornamelijk meisjes lopen nu ongeveer één uur per keer om water. Dit doen ze een paar keer per dag. Tijd om naar school te gaan is er vaak niet. Uitdaging van het spel is dat jullie er als klas voor zorgen dat de afstand tussen de waterput en het dorp kleiner wordt. Dit kan door de opdrachten rond water goed uit te voeren. Heel de workshop staat online. Je vindt deze terug via deze link: www.loopnaardepomp.be/wws. 

Hier (http://loopnaardepomp.be/wp-content/uploads/2013/01/BWdraaiboekworkshop4WEB.pdf) vind je het volledige draaiboek. Zo kan je de workshop ook zelf geven, zonder begeleiding. 

Voorwaarden: Max. 25 leerlingen.
In een ruimte voorzien van 5 laptops / PC's + beamer + geluidsinstallatie
8 emmers
8 lege petflesjes (25 cl)

Prijs, boeking en contact: Valérie De Vos, educatief medewerker Bevrijde Wereld, 03/777 20 15, valerie.devos@bevrijdewereld.be.

 

Palanka: maak spel van het watertekort in de wereld

LogoProtos Werkvorm: workshop, opdrachtenspel
 Duur: 2 lesuren
 Doelgroep: TSO – 2de en 3de graad
 Locatie: op school
 Organisatie: PROTOS
 Omschrijving: Stel je voor dat je zelf in een afgelegen dorp op het platteland  in Afrika of Latijns-Amerika woont. Hoe zorg je ervoor dat je dorp voldoende water voor de toekomst heeft? Met dit opdrachtenspel verdienen de deelnemers beloningsstukken waarmee ze op een spelbord dorpen kunnen verbinden met een waterbron. In de nabespreking komt naar boven dat zowel sociale, technische, organisatorische als financiële dimensies bij waterprojecten centraal moeten staan. Ook het begrip duurzaamheid wordt uitgediept.
Voorwaarden:
maximum 3 sessies per school, te bundelen op 1 dag
maximum 24 leerlingen
een ruime klas waar leerlingen in 6 groepjes van 4 kunnen verdeeld worden rond een tafel

Prijs, boeking en contact: Charlotte Van den Abeele, educatief medewerker PROTOS, Charlotte.vandenabeele@protosh2o.org 

 

Water Voor Later

LogoProtos Werkvorm: workshop (spel + nabespreking)
 Duur: 2 volle lesuren (100 minuten)
 Doelgroep: leerlingen uit 2de en 3de graad ASO
 Locatie: op school
 Organisatie: PROTOS
 Omschrijving: ‘Water voor Later’ biedt een algemene en interactieve  inleiding tot de waterproblematiek. Het bestaat uit 2 fasen. We beginnen met een informatief en ervaringsgericht gezelschapsspel over water voor groepjes van 4 spelers (duur: 1u20). De spelers worden ertoe aangezet om in groep watervoorraden te verdienen, te gebruiken, en te onderhouden. Daarna volgt een nabespreking (duur: 30-45 minuten). In deze tweede fase gaan we een aantal thema’s die aan bod kwamen tijdens het spel verbinden met de dagelijkse realiteit (bvb. Recente milieurampen,…).
Voorwaarden:
mogelijkheid tot verschillende sessies per school, maar te bundelen op 1 dag
maximum 50 leerlingen
in een ruimte voorzien van PC / laptop + beamer
enkel op woensdag en donderdag

Prijs, boeking en contact: Charlotte Van den Abeele, educatief medewerker PROTOS, Charlotte.vandenabeele@protosh2o.org.